El dilluns 14 de gener la V biennal va brindar la possibilitat de contrastar les diferents iniciatives que implementen alguns festivals de cinema per a treballar per la igualtat.
Abans d’examinar les tractaments convenia, una vegada més, fitar la malaltia. Tant Chelo com Francine van aportar les dades que confirmen la paradoxa d’una professió amb majoria de dones a les escoles de cinema i una ínfima minoria en tasques de direcció. Conseqüència: les històries i els personatges són creats per homes.
Per a revertir aquesta situació el festival Cinema Jove, segons el seu director, cuida que els consells de selecció i els jurats siguen paritaris, aconseguint una participació anivellada de directors i directores en les seccions oficials. Però no comparteix la necessitat d’establir premis exclusivament per a dones directores, perquè podrien interpretar-se com un gueto.
Javier Angulo s’ha envoltat en la SEMINCI d’un equip de dones que treballen activament perquè la igualtat xope totes les seccions i activitats del festival.
El debat va permetre conéixer també les iniciatives empreses per altres festivals com HumanFest, Mostra Viva del Mediterrani o La Cabina, gràcies a les intervencions de Javier Vilalta, Vicent Gregori i Sara Mansanet respectivament. Javier va recomanar que en temes complexos com la lluita per la igualtat, enfront de la bona voluntat, és preferible seguir la recomanació de les expertes.
Mujeres invisibles del cine. Dirigido por Rebeca Calle. #CIMA #MICA #Instituto de Cine. (versión corta) from Cima Mujeres Cineastas on Vimeo.
Han participado:
- Chelo Loureiro (productora i CIM). Dirigeix la productora d’animació Abano Producións. És part de la junta directiva de AGAPI, delegada a Galícia de CIM, membre de l’Acadèmia de l’Arts i de les Ciències Cinematogràfiques d’Espanya i de l’Acadèmia Galega do Audiovisual, com a productora executiva ha produït sèries per a tv, curts, documentals i llargmetratges. Entre ells els curtmetratges La flor mas grande del mundo, O Xigante o Decorado, i els llargmetratges De Profundis, La crisis carnívora, La Tropa de Trapo, Bruijerias, o Migas de pan. Aquest últim llargmetratge, Molles de pa, és de ficció i es troba seleccionat per a representar a l’Uruguai en els Premis Oscar a la Millor Pel·lícula Estrangera.
- Carlos Madrid (director CINEMA JOVE). És Llicenciat per la Universitat Jaume I de Castelló i va ser durant quatre anys responsable de Comunicació d’un dels festivals artístics més interessants del principi de mil·lenni, el Observatori que impulsava Blanco Añó. Director del Festival La Cabina i vinculat a diferents iniciatives relacionades amb joves creadors, és ara el director de Cinema Jove.
- Francine Raveney (Eurimages – Project manager i EWA). És actualment Eurimages Project Manager – Second features and Gender issues. Va ser, a més, directora de la xarxa EWA (2013-2016) i ara cap d’investigació i relacions públiques i . Ha sigut productora executiva de diverses pel·lícules, entre elles «En la Ciudad sin brújula» d’Antonio Savinelli i ha estat treballant en el pròxim documental d’Isabel Coixet sobre John Berger. Experta en coproduccions europees, Francine ensenya regularment en escoles de cinema i cursos de formació, i actua com a assessora de projectes, especialment en política de gènere. Va estudiar francés i anglés en la Universitat d’Oxford, seguit d’estudis sobre la dona, ha treballat en comunicació i està compromesa amb la bona comunicació i la igualtat en el sector audiovisual.
- Javier Angulo (director SEMINCI). Javier Angulo Barturen és un periodista espanyol vinculat al món del cinema. És el director de la Setmana Internacional de Cinema de Valladolid –SEMINCI- des de 2008.